tips

Så blir ni bättre på att gräla!

Så blir ni bättre på att gräla!

  • Prata i jag-form vid gräl: Jag tycker, jag känner, jag vill, så blir det inte så hotfullt eller anklagande.
  • Undvik ord som alltid och aldrig. Samt att kalla varandra för fula saker.
  • Låt inte något du stör dig på ligga och jäsa som en surdeg. Det är lätt att man börjar hacka på sin partner om man känner sig missnöjd med något. Säg hur du känner dig, vad du inte tycker om och vad du önskar dig istället på ett rakt, direkt men vänligt sätt.
  • Lämna varandra ifred en stund om ni blir riktigt arga. I konflikter får vi oftast ett påslag av stresshormoner, vi blir mer inriktade på att “Jag har rätt” och “Du har fel – och dessutom är du dum”.
  • Var inte mer generös än du känner att du klarar av eller egentligen är. Om man håller med sin partner bara för husfridens skull ligger missnöjet och pyr.
  • Om grälet urartar och ni börjar kalla varandra elaka saker, säg ”stopp”. Det kan vara bra att ha bestämt ett “stopp-ord” redan tidigare. Använd humor!
  • Det är viktigt att känna att man blir lyssnad på, hörd/sedd och tagen på allvar. Om båda parter känner så, så finns goda förutsättningar för att gå vidare och inte fastna.
  • Om man ägnar mycket tid åt att tjafsa om småsaker kan man kanske fråga sig om det finns någon annan orsak till bråket än de smutsiga strumporna på hallgolvet.

Läs hela artikeln i Vi föräldrar här:

http://www.viforaldrar.se/faktabanken/relationer/Sa-loser-ni-vardagsbraken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *